Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

×


Jak programować – podpowiada autor książek „Symfonia C++” i „Opus magnum C++11”

Przygotowujemy serię artykułów z poradami ekspertów na temat tego jak programować z głową. Będą to wskazówki co robić lub czego nie robić na początku swojej drogi do zostania programistą.

Już dzisiaj mamy dla Ciebie świetne porady od znanego każdemu informatykowi, dr hab. Jerzego Grębosza, autora książek:

  • „Symfonia C++” (o której można powiedzieć, że jest biblią dla studentów informatyki),
  • „Symfonia C++ standard” (następczyni „Symfonii C++”),
  • „Opus magnum C++11” (następczyni „Symfonii C++ standard”).

Najnowsza pozycja, czyli „Opus magnum C++11” opisuje język C++ według międzynarodowego standardu „C++11”. O książkach Jerzego Grębosza, można dowiedzieć się więcej ze strony:
https://www.ifj.edu.pl/private/grebosz/booksp.html.

Mimo ogromnej wiedzy i pracy w Instytucie Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego Polskiej Akademii Nauk, pan Jurek ani razu podczas naszego kontaktu nie dał nam odczuć dystansu i zawsze podpisywał się jako „Jurek”.

Jak programować - porady Jerzego Grębosza

Jest bardzo miłym człowiekiem, chętnym do pomocy, posiadającym wiele pasji. Czytając o jego podróżach (odpisując nam na pierwszego maila, był w Oceanii i zmierzał do Europy;)) i patrząc na zdjęcia, które umieszcza na swojej stronie, widać, że jest to coś co uwielbia robić. Z pewnością lubi też podejmować nowe wyzwania. Jak możemy przeczytać na jego stronie:
„Oczywiście nigdy nie jesteś bezpieczny w dżungli. Jeśli spotkasz nosorożca, który zaatakuje cię, możesz spróbować uciec, wspinając się na drzewo. Ale jeśli spotkasz tygrysa – nie ma sensu, tygrysy mogą wspiąć się na drzewa o wiele lepiej niż ty.”

Wskazówki na temat tego jak programować

A teraz przejdźmy do konkretów, oto obiecane porady, które przekazujemy Ci od pana Jerzego Grębosza:

  • Jeśli długo patrzysz w ekran i nie możesz zrozumieć dlaczego dany fragment programu „chodzi źle”, to wydrukuj go na papierze i weź do ręki kolorowe pisaki. Olśnienie przyjdzie wtedy łatwiej.
  • Jeśli w którymś z twoich programów jest jakaś część, której szczególnie nie lubisz modyfikować – to znaczy, że tam niepotrzebnie pokomplikowałeś kod. Uprość ten fragment rozbijając go na prostsze funkcje.
  • Nie angażuj się w tzw. wojny religijne, czyli dyskusje „co jest lepsze Linux czy Windows”, co jest lepsze „C++ czy Java”.
  • Nie twórz globalnych zmiennych o nazwach i, j, k – takich „do wszystkiego”. Wcześniej czy później przy kolejnych zagnieżdżonych funkcjach się pogubisz w tym kto właśnie je używa. Im krótsza nazwa zmiennej, tym bardziej lokalny powinien być jej zasięg.
  • Aby łatwo przestawić swoje myślenie z orientowanego funkcyjnie na orientowane obiektowo, weź jeden ze swoich dawniejszych programów i napisz go jeszcze raz tak, by nie było w nim ani jednej funkcji globalnej.
  • Zwykle ludzie nie docenią jak w środku pracuje program i jakich sprytnych sztuczek użyłeś. Natomiast będą cię oceniać jako programistę, po tym jak twój program rozmawia z użytkownikiem. Czy polecenia są jasne, czy dobrze traktujesz nieuchronne pomyłki użytkownika. Innymi słowy: sposób dialogu z użytkownikiem programu jest niezmiernie ważny.
  • Jeśli potrafisz zdecydować: „ta funkcja w moim programie musi być wirtualna”, to znaczy że opanowałeś C++.

Niedługo na naszej stronie pojawią się kolejne artykuły z poradami ekspertów dla osób, które są na początku swojej drogi do zostania programistą i chcą się dowiedzieć jak programować z głową. Dlatego jeśli nie chcesz przegapić nowych artykułów, zapraszamy Cię do śledzenia naszego bloga i Facebooka.

Pomoc na temat tego jak programować

Pomoc w nauce programowania

A jeśli czujesz, że potrzebujesz pomocy w nauce programowania, chciałbyś, aby prowadził Cię mentor, który pokaże Ci czego i w jaki sposób się uczyć, wskazywał co należy zmienić, gdzie i jak szukać odpowiedzi oraz co zrobić, aby zostać naprawdę dobrym programistą, to zachęcamy do zapoznania się z wymaganiami na stronie: http://rekrutacja.przyszlyprogramista.pl

Jeśli je spełniasz (m.in. ukończyłeś studia na kierunku inżynierskim lub ścisłym i znasz język angielski w stopniu pozwalającym na czytanie tekstu ze zrozumieniem), to będziesz mógł wziąć udział w rekrutacji do Projektu „Przyszły Programista„. Szczegóły na temat tego szkolenia opisane są na powyższej stronie.

Satysfakcjonujących Wyzwań!
Artur Nowakowski z Zespołem Projektu „Przyszły Programista”

P.S.
Jeśli natomiast chcesz sprawdzić jak dobrym programistą mógłbyś być, to przejdź na stronę: raport.przyszlyprogramista.pl i pobierz darmowy raport, który dla Ciebie przygotowałem.
Sprawdź – Jak dobrym programistą mógłbyś być!